چرا کلنی های زنبور عسل بچه دهی می کنند؟


 

بدون بچه دهی زنبور عسل وجود نخواهد داشت. Swarming تولید مثل کلنی زنبور عسل است. بدون مدیریت ( مثلاً تقسیم کندوها) تعداد کلنی ها ثابت می ماند. و از آنجایی که زنبورها تنها برای چند هزار سال مدیریت شده‌اند، باید میلیون‌ها سال قبل از آن ، با موفقیت فرایند تکثیر را پشت سر گذاشته باشد.بنابراین یکی از محرک های اصلی بچه دهی نیاز ذاتی این موجودات به تولید مثل است .

زنبورها همچنین اگر محیط فعلی آنها قادر به انطباق با گسترش بیشتر کلنی نباشد، بچه دهی می کنند. بنابراین یکی دیگر از محرک های بچه دهی همین موضوع است .و البته در این دو محرک بچه دهی همپوشانی وجود دارد.بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که کلنی‌های قوی، سالم و پرجمعیت احتمالاً سعی کنند به صورت سالانه بچه دهی کنند.

مکانیزم بچه دادن
هنگامی که یک کلنی بچه دهی می کند، حدود 75٪ از زنبورهای کارگر ، از همه گروه های سنی با ملکه کلنی را ترک می کنند. آنها یک مکان موقت در نزدیکی کندو اصلی راه اندازی میکنند و متعاقباً به محل لانه جدیدی که توسط زنبورهای پیشاهنگ شناسایی شده ،نقل مکان می کنند .

هنگام بچه دهی کلنی اصلی با تمام نوزادان (تخم ها، لاروها و نوزادان مهر و موم شده)، زنبورهای بالغ و تقریباً با قاب هایی که ذخیره عسل آنها کاهش یافته ، باقی می ماند. و چیزی که در این وضعیت کم دارند یک ملکه است.اما آنچه که بچه دهی در میان مولدین از خود بر جای می گذارد، یک یا اغلب چند ملکه تازه در حال رشد است. اینها سلول های شاخونی را ایجاد می کنند که به صورت عمودی در لبه ها یا روی شانه قرار دارند.

سلول های ملکه نسبت به بقیه سلول ها متمایز به نظر می رسند و ظاهر اولیه آنها ، قبل از حالت بچه دهی ، نشانه روشنی است که زمان پیشگیری از بچه دهی گذشته و اکنون زمانی ضروری برای کنترل بچه دهی فرا رسیده است.این یکی از دلایل است که در بازرسی کندو به طور منظم ، به ویژه در اواسط تا اواخر بهار و اوایل تابستان به دلیل بالا بودن جمعیت باید به صورت ضروری مورد توجه قرار گیرد.

سرنوشت کلنی و خطرات بچه دهی
اما برگردیم به کلنی جدید ، در چند روز ملکه (های) جدید متولد می شوند. اگر بیش از یک ملکه در کندو وجود داشته باشد، معمولاً با هم مبارزه می کنند تا فقط یک ملکه در کندو باقی بماند. سپس ملکه به یک یا چند پرواز جفت گیری می رود و چند روز بعد شروع به تخم گذاری می کند.

این کلنی باید زنده بماند و رشد کند. آنها زمان دارند تا قبل از پایان فصل قدرت خود را افزایش دهند و عسل های بیشتری را جمع آوری کنند. در شرایط طبیعی، 87 درصد از کلنی های بچه با موفقیت زمستان گذرانی را طی می کنند .از طرف دیگر، این کلنی ها ممکن است دوباره (و بارها) بچه دهی کنند، هر کدام با یک ملکه باکره و هر کدام جمعیت کارگر را بیشتر با خود ببرد. کلنی ها می توانند به این شکل خود را به سوی نابودی سوق دهند.

به گروه‌هایی که در راس آنها ملکه‌های باکره قرار می‌گیرند، بازیگران می‌گویند. من مطمئن نیستم که چه چیزی تعیین می کند که یک کلنی می تواند یک یا چند بچه تولید می کند. جمعیت کلنی یک عامل تعیین کننده در این موضوع است، اما به وضوح تنها عامل نیست زیرا برخی از قالب های باقی مانده حاوی کمی بیشتر از یک فنجان زنبور هستند.در شرایط طبیعی، بچه کردن یک تجارت بسیار پرخطر است زیرا بقای کلنی بچه داده کمتر از 25٪ است ، بسیاری از آنها ذخیره کافی برای زمستان گذرانی جمع نمی کنند و بقای بچه ها به دلیل اندازه آنها و خطرات مرتبط با جفت گیری ملکه کمتر خواهد بود

.

برای زنبورداری "خطرات" مرتبط با بچه دهی تا حدودی متفاوت است
وقتی یک مستعمره بچه دهی می کند، اکثریت نیروی کار خود را از دست می دهد. بنابراین تولید عسل به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. بعید است که از کلنی کم جمعیت مازاد عسل دریافت کنید. البته ممکن است برداشت عسل مورد توجه شما نباشد، اما تولید بره موم و موم نیز کاهش می یابد، همانطور که قدرت کلنی برای ارائه خدمات کارآمد اکوسیستم (گرده افشانی) نیز کاهش می یابد.

ثانیاً، علیرغم اینکه بچه دهی یکی از جذاب ترین مناظر در زنبورداری است، ولی همه مردم از این وضعیت استقبال نمی کنند. و هر چند به نظر خارق‌العاده به نظر می‌رسد اما ممکن است افراد غیر زنبوردار از گروهی که لانه جدیدی در لبه بام خانه هایشان ایجاد می‌کنند، بترسند و خشمگین شوند.

به ناچار برخی از زنبورداران ادعا می کنند که هرگز کسی را ندیده اند که از زنبورها ترسیده باشد، یا همیشه در باغ هایی که در مجاورت زنبورستانشان قرار دارند، از گروه ها استقبال می شود.متأسفانه این موضوع ، واقعیت را تغییر نمی دهد که برای بسیاری از مردم بچه دهی زنبورها یک مزاحم، یک تهدید بالقوه و برای تعداد کمی از مردم یک خطر بسیار واقعی به نظر می آید. بنابراین ما به عنوان زنبوردار، وظیفه داریم هم پیشگیری و هم کنترل بچه دهی را انجام دهیم.

من قبلاً رویدادی را تعریف کرده ام که بحث پیشگیری از بچه دهی را از بحث بر روی کنترل بچه دهی جدا می کند.پیشگیری از بچه دهی شامل مدیریت کلنی برای به تاخیر انداختن ساخت سلول های ملکه است. هنگامی که سلول های ملکه تولید می شوند، بی شک کنترل بچه دهی مورد نیاز است .من همچنین دو عامل اصلی بچه دهی را تعریف کرده ام - بچه دهی بیش از حد و نیاز به تولید مثل  .

چگونه یک کلنی تشخیص می دهد که بیش از حد شلوغ است؟ به عنوان زنبوردار چگونه می توانیم بچه دهی بیش از حد را رصد کرده و از آن جلوگیری کنیم؟
هنگامی که یک کلنی در طول بهار توسعه می یابد، ملکه حلقه های متحدالمرکز تخمگذاری را از مرکز قاب مولد شروع می کند. این را در ابتدا به شکل یک توپ به اندازه میوه کیوی، سپس یک پرتقال، سپس یک گریپ فروت تصور کنید تا به اندازه یک توپ بزرگ برسد.

تمام شدن فضای ذخیره سازی
برای ساختن زنبورها به زنبورها نیاز است. پرورش اولیه به تغذیه لاروهای بعدی کمک می کند و نوزادان بالغ را گرم نگه می دارد.
با توسعه فصل منابع بیشتری از شهد و گرده در دسترس می گیرد. اینها به مقدار فزاینده ای با افزایش تعداد زنبورهای چراگر جمع آوری می شوند و همه اینها باید در جایی ذخیره شود.

یک احتمال این است که منتابع ورودی در سلول‌هایی که اخیراً توسط کارگران تازه متولدشده بارگیری و در لانه بچه‌ها ذخیره می شوند. این اغلب به عنوان "پشت پر کردن" نامیده می شود . گاهی اوقات قابی را می‌بینید که در آن حلقه‌های متحدالمرکز نوزادانی که تازه متولد  شده‌اند و قبل از اینکه ملکه فرصتی برای تخمگذاری مجدد قاب با تخم‌های جدید داشته باشد، کارگران سلول‌ها را با شهد (یا کمتر گرده) پر کرده‌اند.اما همزمان با کاهش فضای قابل دسترس ملکه برای تخمگذاری، جمعیت کلنی خیلی سریع در حال افزایش است و در کنار آن تعداد بیشتری از زنبورهای جوان بیکار می شوند، زیرا تعداد نوزادان کاهش یافته و ملکه نیز نیاز به فضای خالی دارد.

فرمون ها
افزایش تعداد کارگران به این معنی است که فرمون های تولید شده توسط ملکه، به ویژه فرمون ملکه مندیبولار ، به طور موثر رقیق می شوند. مطالعات "مارک وینستون و همکارانش" رابطه بین فرمون ملکه مندیبولار (یک بازدارنده تولید سلول ملکه) و احتقان کلنی را بررسی کرد. او در آن به این نتیجه رسید که جمعیت بیش از حد مانع از انتقال این فرمون می شود، بنابراین تولید سلول های ملکه را مورد حمایت قرار می دهد.

توزیع سایر فرمون ها نیز در کلنی های پر جمعیت کاهش می یابد. "لنسکی و اسلبزکی" نشان داد که ملکه به ندرت از لبه های پایین شانه در کلنی های پر جمعیت بازدید می کرد. در نتیجه سطح فرمون ردپای ملکه کاهش یافت. این فرمون یک بازدارنده تولید فنجان ملکه ، اولین مراحل رشد سلول ملکه است. بنابراین کلنی های پرجمعیت شروع به آماده سازی سلول های ملکه می کنند و کنترل بچه دهی مورد نیاز است

.

فضا مورد نیاز ایجاد کنید
اگر کلنی بیش از حد شلوغ است، باید فضای بیشتری را برای گسترش کلنی فراهم کنید. اضافه کردن طبق ها در بالا ممکن است به طور موقت بچه دهی را کاهش دهد و تا حدی کمک کند ولی احتمالا کافی نباشد. تکثیر از یک کلنی بدون طبق در طول یک جریان قوی شهد، یک راه مطمئن برای جلوگیری از بچه دهی طبیعی است.

اگر کلنی قاب های لانه مولدین را با شهد پر می کند، احتمالاً افزودن طبق ها آنها را تشویق می کند تا انبارها را به سمت بالا ببرند و فضای بیشتری برای ملکه فراهم کند.علاوه بر این تأثیر مفیدی دارد که برخی از زنبورها را به سمت بالا حرکت می دهد تا شهد را ذخیره و پردازش کند و دوباره ازدحام جمعیت را در لانه مولدین کاهش دهد.با این حال با برداشتن چند قاب پر و قرار دادن یک یا دو قاب خالی در داخل کندو ، لانه مولدین را گسترش دهید و زنبورها را نیز تشویق کنید تا لانه مولدین را با ایجاد قاب های جدید توسعه دهند.

من معمولاً این کار را با برداشتن قاب‌های بیرونی، که اغلب حاوی ذخایر هستند، و اضافه کردن قاب های برگه دار جدید در یک یا هر دو طرف مرکز لانه بچه‌دار انجام می‌دهم. معمولاً اینها را با حدود سه تا چهار قاب از هم جدا می‌کنم .عملاً من فضایی را برای زنبورها فراهم می‌کنم تا شانه بیشتری داشته باشند و در زمان مناسب ملکه بتواند تخم‌های بیشتری بگذارد.همه اینها باعث می شود که کارگران به طور سودآور مشغول به کار شوند و بنابراین به کاهش بچه دهی کمک می کند.

اما اگر جعبه مملو از قاب‌های کامل بچه‌دار باشد، چه کار می‌کنید؟
انتظار نداشته باشید که با بالا بردن یک جعبه از قاب های مولد زنبورها فوراً به سمت بالا حرکت کنند. این یک فضای خالی بزرگ است. در حالت ایده‌آل فقط مقداری شانه عسل و یک یا دو قاب از زنبورهای در حال تولد و ملکه را انتقال دهید. ملکه به سرعت شروع به تخمگذاری در سلول های خالی و قاب های مجاور می کند. قاب های اصلی را به هم فشار دهید و قاب های خالی جدید را به آنها اضافه کنید تا جعبه پر شود.

شما با اینکار در حال گسترش قاب های مولدین به صورت عمودی هستید.شاید کلنی های من به ندرت به این کار نیاز داشته باشند زیرا زنبورهای من مسن و کم کار هستند ولی ممکن است در اسکاتلند عملکرد بهتری داشته باشندو بتوانند فضا را بخوبی پوشش دهند. با این حال برخی از گونه‌های زنبور عسل در هر فصل به راحتی دو جعبه بچه‌های روی هم را پر می‌کنند.

؛؛ شایان ذکر است که این مداخلات برای پیشگیری از بچه دهی فایده کمی دارند یا اصلاً کاربردی برای کنترل بچه دهی ندارند . اگر سلول های ملکه در کندو وجود داشته باشد، افزودن یک یا دو قاب خالی هیچ تاثیری برای کنترل نخواهد داشت.

ملکه های جوان
ملکه های جوان نسبت به ملکه های پیر فرمون بیشتری تولید می کنند . بنابراین اگر همه چیزهای دیگر یکسان باشند، اثرات بازدارندگی فرمون‌های فک پایین و ردپای ملکه در کلنی‌هایی که یک ملکه جوان در رأس آن قرار دارند، قوی‌تر خواهد بود.به همین دلیل احتمال کمتری دارد که کلنی هایی با ملکه جوان ، در سال اول فعالیت خود بچه دهی کنند .
شما می توانید به طور معمول ملکه ها را با خرید ملکه های جدید، یا با پرورش خود ، یا از طریق دستکاری کلنی ها در طول کنترل بچه دهی ، به عنوان مثال با اتحاد مجدد یک تقسیم عمودی، جایگزین کنید .از این میان من به شدت توصیه یکی از دو رویکرد آخر را می کنم. زیرا این جالب تر و بسیار رضایت بخش تر است و بسیار آسان تر از آن چیزی است که بسیاری از زنبورداران تصور می کنند.

برداشت قاب نوزاد و ساختن جعبه کوچک
حداقل دو راه اضافی و مرتبط برای افزایش فضای موجود وجود دارد تا به پیشگیری از بچه دهی در یک کلنی به سرعت در حال گسترش کمک کند.
اولی برداشتن یک قاب نوزاد و استفاده از آن برای تقویت کلنی ضعیف تر است.هنگام انجام این کار مراقب باشید، زیرا اگر کلنی گیرنده به دلیل بیماری یا یک ملکه از کار افتاده ضعیف است، شما فقط بچه های اهدایی را تلف می کنید. با این حال اگر کلنی سالم اما کوچک باشد، می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی از منابع باشد و ممکن است به تاخیر انداختن بچه دهی در کلنی اهداکننده نیز کمک کند.

به طور جدی تر ممکن است بتوان یک یا شاید حتی دو قاب از زنبورهای مولد و لارو را برای تشکیل کلنی کوچکتر جدا کرد . در تجربه من تقریباً همیشه می‌توان از یک کلنی اهداکننده قوی برای تولید یک کنودی کوچک بدون به خطر انداختن تولید عسل و با دیگر مزیت ها، برای به تاخیر انداختن بچه دهی استفاده کرد.

من قصد دارم تا چند هفته دیگر در مورد تولید کندوی کوچک با جزئیات بیشتری بنویسم زیرا شایسته که یک پست کامل را به خود اختصاص دهد. در اینجا شایان ذکر است که نیاز خواهید داشت که کندوی کوچک شما دارای یک ملکه ، زنبورها و ذخیره کافی برای زنده ماندن باشد .

فقط چند قاب بچه و زنبور را در جعبه نریزید و از آنها انتظار داشته باشید که خودشان یک ملکه نیمه آبرومند پرورش دهند.با این حال اگر یک ملکه (یا سلول ملکه بالغ) دارید، جدا کردن یک هسته از یک کلنی قوی معمولا یک راه حل برد ، برد برای پیشگیری از بچه دهی است.
 

 

       

.